Családanyu

5+1 kánikulai ebédötlet

Most komolyan olyan jó szívvel gondolok azokra a napokra, amikor hűvös van kint és kicsit bent is: kell a sapka, sál, pulcsi… Aztán majd ősszel persze visszasírom a nyarat, amikor nem kellett annyi ruha egyik gyerekre sem, otthon is csak bugyiban szaladgáltak, nem volt annyi öltöztetős mizéria és megfázni sem tudtak.

De amíg a hőmérő higanyszála tartósan 30 fok felett van és éjszaka sem ereszkedik sokkal alább, addig nagyon melegünk van. Nem is megyek a konyhába, csak ha nagyon muszáj (legszívesebben az italokat is kiköltöztetném, de a hűtő csak ott van, így maradnak).

Nálunk déli fekvésű a konyha, kb 11-től 15 óráig besüt a nap még elviselhetetlenebbé téve az amúgy is bent uralkodó ebédfőzős hőfokot. El is határoztam, hogy minimálkonyhába csapunk át és csak azt főzöm, amit nagyon muszáj.

Némileg ront a helyzeten gyermekeim ételallergiája és szénhidrát-diétája, ami kapcsán nem ehetnek bármit ebédre.

Össze is szedtem pár kánikula-receptet, amit gyorsan elkészíthetünk, ha “valódi” ebédet ennénk (bár én is inkább a strandebédre szavaznék, ha tehetném).

Az alábbi menü ráadásként még glutén-, tej- és tojásmentes, de természetesen elkészíthető (hasonlóan gyorsan) a nem mentes változatuk is.

  1. tészta (al dente kifőzve kb 15 perc forrástól számítva -amin segít a vízforraló) vagy bolti szósszal, amit csak melegíteni kell (mi mentes ilyet nem találtunk) vagy hipergyors paradicsomszósszal (paradicsomot és némi sonkát -például egészben kaphatót, amit nem kell már főzni- összeturmixolok egy fej fokhagymával és némi fűszerrel -só, bors, zöldfűszer, mint rozmaring, bazsalikom, oregánó-, majd akár így is mehet a kifőtt tésztára vagy összeforralom. Mehet bele kevés más zöldség is, mint padlizsán, cukkini, paprika. Ha kevés, a gyerek észr se fogja venni!) Megszórhatjuk sajttal vagy ez elhagyható. 
  2. gyorsrizs serpenyős hússal –a húst fűszerezem, akár be is pácolható, majd kevés olajon egy serpenyőben kisütöm. Elég gyorsan megvan, természetesen kockákra vágott hússal készítem, nem szeletelttel. Van, hogy adok hozzá mustárt, így még izgalmasabb ízű lesz. A rizs közben megfő -érdemes olyat választani (barna és basmati rizsből is van), ami max 15 perc alatt megfő (vízforraló a barátunk ezúttal is)
  3. hagymás máj -a máj ugyan nem igazán kánikulai étel, de előnye, hogy gyorsan elkészül. Felvágjuk, hagymát is aprítunk és mehet az olajba, amiben kb 20 perc amíg elkészül. Meleg időben inkább sok-sok salátával enném, de ha kell a szénhidrát, akkor ehhez is rizs készül (vagy burgonya fő és mivel ezt kevergetni nem kell, így amíg fő én kihúzok messzire a konyhából és csak ellenőrizni megyek vissza, hogy kész van-e)
  4. quinoa köret vagy köles -hihetetlen gyoran elkészülnek, ezek a gluténmentes kuszkuszok. Salátával is kiválóak, de köretként is rizs helyett pl. 
  5. csicseriborsó -ami szinte nyersen is kész van, mert főzni csak nagyon, nagyon rövid ideig szabad! Ha beledobsz pár szem vágott paradicsomot, paprikát, esetleg más zöldséget (cukkinit, lilahagymát, padlizsánt) a serpenyőben forrósodó olajba, majd ezekhez rakod a csicseriborsót és némi folyadékot (maradék hús- vagy zöldségleves levét vagy sima vizet), pillanatok alatt kész az ebéd. Készíthetsz csicseriborsóval salátát is, azzal is szuper. 
  6. gaspacho vagy gyümölcsleves: mindkettő előnye, hogy nem kell főzni! Csak összeturmixolod a hozzávalókat (előbbinél zöldségeket, utóbbinál gyümölcsöket) és készen is van!

 

Ha pedig inkább átmenetileg boltival váltanád ki a házifőztöt, akkor hasznos tudni, hogy már szupermarketekben is kapható sült hús csomagoltan is. Ha ehhez vásárolsz egy halom vegyes salátát és esetleg csak a köretet főzöd magad, máris beljebb vagy és kevesebb hőt kell elviselnek főzés közben. 

 

Ötletek a fenti ételek IR étrendbe illesztésére:

  • tésztánál ügyelj, hogy lassan felsízvódó legyen (teljes kiőrlésű, gm étrendnél csicseriborsó- vagy hajdinalisztből főleg), 
  • a rizs barna vagy basmati legyen 
  • a főtt krumpli nem IR-barát, használj inkább más köretet
  • a köles, quinoa és a csicseriborsó mind lassú felszívódású
  • a turmixolt levesből (legyen az gaspacho vagy gyümölcsleves) óvatosan fogyassz, mert a gyümölcsök eleve gyorsak, de mind ennél mind a zöldségnél igaz, hogy a turmixolással (még) gyors(abb)á válnak!
Fotók forrása: Pixabay, kivéve a paradicsomszószos tészta, a gyorsrizs sült hússal és a saláták képei, amik sajátok

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!