Családanyu

LEGO® DUPLO® játékos blogger reggeli

 Nemrég legkisebb lányommal részt vehettünk a Lego játékos reggelijén. 

Nagyszerű alkalom volt ez, hiszen  megmutatták és elmondták, hogyan játszhatunk változatos és érdekes Lego-s játékokat gyermekünkkel. Ezek a játékok pedig nem csak nagyszerű időtöltés, de közben fejlődik is gyermekünk.

 

A LEGO® DUPLO® a korlátlan játéklehetősségek mellett segítheti gyermekünk  szociális, érzelmi, és értelmi képességeinek fejlődését. A LEGO DUPLO a hétköznapokban is segítségünkre lehet, hiszen a nehézségek kezelésére is előhívhatjuk a már közösen játszott képességfejlesztő játékokat.

A gyermekek érzemeiket a játékon keresztül fejezik ki, ezen keresztül fedezik fel a világot, valamint kifejezik az adott mentális és érzelmi állapotukat, amire szülőként érdemes figyelnünk. Számukra a játék nem teljesítmény, hanem örömforrás, ami a legjobb alapját képezi a szülő-gyerek kapcsolatnak, és így a fejlesztésnek is. Jókedvűen, oldottan játsszunk gyermekünkkel, mert a játék csak így fejlesztő.

A DUPLO kiválón alkalmas minden olyan képesség fejlesztésére, ami 0-6 éves kor között fejleszthető igazán, és az iskolaérettséghez szükséges. A gyerkekek minden életkorban másképp játszanak a DUPLO-val: a picik rágcsálják, ütögetik a kockákat, tornyot építenek,   majd lerombolják az építményeket, míg a nagyobbak már a figurákat mozgatják (szerepjáték), felépítik a szetteket és kreatívan építenek az elemekből. Minden ilyen játéktevékenység fejleszti a gyermekek képességeit.

Engedjük, hogy  gyermekünk egyéni megoldásokat találjon, így fejlődik kreativitása, fantáziája, rugalmas gondolkodása. A találkozó során bemutatott játékok mind ebben lehetnek segítségünkre.


A program szakértői, Szőkéné Küri Zsuzsa pedagógus szakértő és Nagyné Küri Johanna pszichológus mutattak be több olyan játékos feladatot is, amikhez nem kell más, csak Lego kockák (és figurák). Alább olvashatjátok ötleteiket.

 

  1. Vegyes formájú LEGO DUPLO elemekre lesz szükség – válogassuk szét kockákra és nem kockákra.

Fejlesztési terület: differenciálás forma szerint, szem –kéz koordináció, tárgyak megnevezése, és kooperáció a csoporton belül. Ajánlott 1 ½ – 6 év közötti gyermekeknek.

 

  1. Válogassuk szét színek szerint a LEGO DUPLO kockákat.

Fejlesztési terület: differenciálás színek szerint, finommotorika, szem-kéz koordináció, és kooperáció.

Ajánlott 1 ½ – 6 év között , színárnyalatok megnevezésétől függően ill. a kockák mennyiségétől függően. A kicsiknek kevés elemet adunk, és itt befejeződik a játék. Szabadon építgetnek belőle, felhasználva a nem kocka elemeket.

  1. Melyik színből lehet a legtöbb? Toronyépítés színek szerint.

Egészítsd ki a tornyokat, hogy egyformák legyenek, egyéb számosságra utaló utasítást adhatunk: pl.:a zöld torony legyen olyan magas, mint a citromsárga, stb.

Fejlesztési terület: mennyiségfogalom, téri tájékozódás, kooperáció, színismeret, finommotorika. 

Minél idősebb a gyermek, annál több elemet adok neki.

 

  1. Bújócska, helycsere.
  2. A) 1 figura és 1 kocka az asztalon – 2 éves kortól, az elemek számának növelésével 6-7 éveseknek is.

 Az egyik elbújik a leporellós könyv takarásában.

  1. B) Helyet cserélnek – legalább 3 elem az asztalon a leporellós könyv takarásában

– balról jobbra „ leolvassuk „az elemeket – pl.:kislány, piros kocka, zöld virág, stb.

Aztán a gyerkőc változtat a sorrenden, és a felnőtt találja ki.

Nagyoknak: között, mellett, szavak használata

Fejlesztési terület: forma-alakismeret, színek ismerete, vizuális memória, sorrendiség, irányok.

  1. Kódolós játék (síkban/térben) – cseresznyebefőtt készítése

4 különböző színű kockát elnevezünk. pl.: piros-cseresznye, narancssárga-cukor, kék-víz, zöld-üveg

  1. síkban rakosgattatjuk a kódok szerint, színek szerint balról jobbra olvasással ellenőrizzük.
  2. térben egymásra rakosgattatjuk kódok szerint-összetoljuk az elkészült tornyokat, így vizuálisan könnyű ellenőrizni.

Fejlesztési terület: téribeli tájékozódás, színek ismerete, koncentrálás, szavak/fogalmak társítása színekhez, auditív szeriális memória, általános ismeretek, irányok, szem-kéz koordináció.

  1. Tapintásos játék alufóliával.

2-2,5 éves kortól ajánlott.

Előkészítés: 2-2 azonos elem egyikének befóliázása, egy tálcára helyezése.

Játék menete: Először kiválasztatok egy elemet, megtapogattatom, majd megkérem, hogy tapogatással, ránézésre válassza ki a befóliázott párját, bontsa ki, és tegye a két elemet egymás mellé. Ez az ellenőrzés.

Fejlesztési terület:  figyelem, taktilis érzékelés, vizuális differenciálás.

  1. Tapintásos játék zsákkal.

Élektor: 2 éves kortól ajánlott.

Összesen 3 elemet teszünk a zsákba.

A 6 éveseknek már a zsák mellé nem teszünk elemeket, tehát emlékezetből kell kitapogatniuk az egyes elemeket

Előkészítés: zsákocska, 1db 4-es kocka, 1db 8-as hasáb, 3 db egyéb elem (pl.: 1 ember, 1 állat, 1 kerítés, stb), vagy más rendelkezésre álló elem/

Játék menete: Megtapogattatok egy játékot, majd megkérem, hogy tapogatással válassza ki a zsákból. Ellenőrizheti, ha egymás mellé állítja.

Fejlesztési terület: emlékezet, figyelem, taktilis érzékelés, vizuális differenciálás, vizuális diszkrimináció.

  1. Tojástartós-színfelismerő játék.

Életkor: 1,5, 2 éves kortól-minél idősebb, annál többféle elemet készítek válogatásra

Előkészítés: A tojástartó mélyedéseit beszínezem a DUPLO színeire /egy színből lehet több is/. A tojástartók fedelébe bekészítek ilyen színű elemeket, amit majd a kicsinek a megfelelő helyre kell raknia.

Játék menete: Megkérem, hogy a kis „nyuszifészkekbe” rakják be a megfelelő színű „tojásokat”!

Fejlesztési terület: színek ismerete, forma-szín egyeztetés , koncentráció, feladattudat.

  1. Memória-tálkás-egy elemmel, kettes tornyokkal.

Életkor: 2,5 éves kortól, 6-7 éves korig.

Előkészítés:

Akkora tálkákra(nem átlátszóak) lesz szükségünk, hogy aláférjen egy DUPLO kocka, ill. 2 kocka egymáson. A kicsiknek 2-2 azonos színű kocka, a nagyoknak (4-6 éves) 2-2 eltérő színű kockából álló torony.

Játék menete:

Kicsiknek: Az asztalra tesszük a szétszedett kockákat, mindegyikre ráborítunk egy-egy színes tálkát. Egyszerre kettőt lehet felemelni. Meg kell keresni a kockák párját. Aki megtalálta, az maga elé teheti  tálkákat és a kockákat.

Nagyoknak: 2-2 azonos színekből álló toronyra borítjuk a tálkákat. pl. narancssárga, zöld (ebből 2 torony), piros, sötétkék (ebből is 2 torony), és így tovább. Érdemes legalább 3 párral játszani, de minél nagyobbak, annál többet lehet bevonni. A játék során meg kell találni a párokat. Nagyon jó családi szórakozás is lehet ez a játék.



Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!