Családanyu

A legjobb reggeli zabkása, a “másnapos”

A másnapos avagy éjszakai zabkásával, angolul overnight oats-szal először egy online edzésoldalon találkoztam. Az ötlet egyszerű és első hallásra nagyszerű: éjjelre beáztatjuk a másnapi reggelinket, ami elsősorban zab(pehely), és/vagy hajdina pár aprósággal ízesítve, mint olajos magvak, aszalt gyümölcsök, stb. Rögtön utánaolvastam a neten, mi is ez és pontosan hogyan is készül. 

Míg a hagyományos zabkása zabpehelyből és 2-3-szoros mennyiségű vízből készül melegítéssel (lábasban elkezdjük főzni és amint rotyog, kikapcsoljuk alatta a lángot és fedőt rakunk rá), addig a másnapos zabkásánál erre nincs szükség és folyadékok kapcsán is nagyobb a választása szabdság, ugyanakkor kevesebb mennyiség is elég: 1:1 arányban keverjük a zabbal, zabpehely használatakor több folyadékra van szükség, bár egyes receptek zabpehelynél is 1:1 arányt írnak.

Egészen olyan, mint a manapság divatos egészséges újdonság, a chia puding, ami chia mag tejbe áztatásával készül.

A zabot vagy zabpelyhet rakhatjuk vízbe, tejbe (tehéntejbe vagy növényibe/magtejbe), gyümölcslébe, joghurtba is. Ehhez adhatunk még édesítést (cukrot, mézet, édesítőszert) és legalább 3 órára jól záródó tárolóba rakjuk, de még jobb, ha egész éjszaka ott pihen. Tárolónak tökéletes egy befőttes üveg!

Reggel csak rápakolunk friss, mirelit vagy aszalt gyümölcsöt, magvakat, kakaóporral vagy fahéjjal is megszórhatod. Számos verzióban kipróbálhatod; az ízesítések száma végtelen és csak fantáziádon és netes recept-kereséseden múlik! Változatos és egészséges reggeli, ami biztos jól jön a zsúfolt hétköznap reggeleken: a befőttes üveget magaddal is viheted, ha otthon mégsem jutna idő megenni kásádat és előre kiporciózhatod minden családtag adagját! 

Tippek diétázóknak:

  • Cöliákiások, gluténérzékenyek csak garantáltan gluténmentes zabpelyhet használjanak!
  • Laktózérzékenyek laktózmentes vagy növényi tejet, illetve laktózmentes joghurtot vegyenek hozzá.
  • Tejfehérje allergiások növényi tejjel vagy semleges ízú (natúr, mandulás vagy vaníliás) szójajoghurttal készítsék, de érdekes ízkombinációt adnak a gyümölcsös szójajoghurtokkal készült zabkásák is.
  • Olajos magvakra érzékenyek hagyják ki ezt a kásából
  • Inzulinrezisztensek vagy más miatt szénhidrátszámolós diétát tartók ha reggelire ennék, akkor kókusztejjel vagy vízzel készítsék és ne gyümölccsel ízesítsék (nekik reggel tilos mindenféle gyümölcs, még az aszalt is, tehát mazsolát is kerülni kell, maradniuk kell az olajos magvaknál)

 

Ötletek…

  • …tejre: tehéntej, laktózmentes tej, kókusztej, mandulatej, mogyorótej
  • …joghurtra: natúr, görög, szója, ízesített: gyümölcsös vagy más, mondjuk sztracsatellás
  • …gyümölcslére: narancslé
  • …ízesítésre: lekvár, fahéj, juharszirup, vaníliakivonat, reszelt citromhéj, kakaópor, kókuszreszelék, mogyoróvaj
  • …dúsításra: lenmag, lenmagpehely, chia mag, hajdinapehely, 
  • …feltétekre: gyümölcs (friss, mirelit, aszalt), olajos magvak (dió, mogyoró, törökmogyoró, stb), aprított kókuszforgács, tökmag, napraforgómag, méz
  • …extrázásra: ízesítsd mézeskalács fűszerrel télen, add hozzá a magvakat az elején és áztasd azokat is éjszaka a zabpehellyel együtt, így azok is megpuhulnak és reggel rakhatsz rá még egy adagot, hogy roppanós is legyen
  • …ízkombinációkra: banános-mogyorókrémes, trópusi (ananásszal és kókusszal), sütőtökös-tökmagos, erdei gyümölcsös (málnás-epres-áfonyás-szedres), kakaós-mogyorós, kiwis-mandulás, csokis-cseresznyés, almás-fahéjas
  • …tálalásra:





Címkék: ,

Kommentek

(A komment nem tartalmazhat linket)
  1. Viktória cfve says: (előzmény @Gyula Penzes)

    Hát nem őrület, hogy változik a világ?!

  2. Gyula Penzes says:

    A zabot az Én gyermek koromban, a lovaknak adtuk. Az Emberek,búza lisztből, vagy kukorica lisztből főztek,sütöttek. Maximum rozs lisztet kevertek a búza liszthez. A zabot egyék, továbbra is az állatok.


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!